Doar 25% dintre tinerii români care ar avea nevoie ajung la psiholog. Ce soluții a găsit facultatea de profil din Cluj

Sănătatea mintală a copiilor, adolescenților și a tinerilor în general reprezintă o problemă care îi preocupă pe oamenii de știință la nivel mondial, datorită ratei ridicate de răspândire a tulburărilor mintale la aceste vârste.

Într-adevăr, studiile epidemiologice arată că 1 din 5 copii și adolescenți prezintă probleme de sănătate mintală suficient de severe încât să fie diagnosticate, și că jumătate dintre toate formele de psihopatologie debutează înaintea vârstei de 14 ani.

Dintre tulburările mintale, cele emoționale sunt cele mai frecvente la tineri, și anume tulburările afective (de ex. Tulburarea depresivă majoră) sau anxioase (de exemplu tulburarea de anxietate generalizată, fobia socială).

Vestea bună este că pentru aceste tulburări, avem tratamente psihologice despre care știm, pe baza unor studii riguroase, că funcționează, în special dacă sunt aplicate timpuriu.

Spre exemplu, psihoterapia cognitiv-comportamentală se bucură de suport științific serios și aduce beneficii pe termen lung pentru aceste tulburări, mai ales dacă este implementată de timpuriu.

Vestea proastă este că aceste tratamente psihologice sunt greu accesibile pentru cei mai mulți dintre copiii care ar avea nevoie de ele (doar 25% dintre tinerii din România care ar avea nevoie) datorită unor obstacole, cum sunt costurile ridicate sau disponibilitatea terapeuților sau a familiilor.

Ce soluții am găsit

Ținând cont de faptul că tinerii sunt mari utilizatori ai tehnologiei digitale și sunt mari fani ai jocurilor online, în urmă cu aproape 10 ani am inițiat dezvoltarea unui instrument unic la nivel internațional, și anume a unui joc terapeutic online, bazat pe protocoale terapeutice validate științific și care să poată să funcționeze ca și instrument de sine stătător pentru prevenția și tratamentul tulburărilor emoționale în cazul tinerilor. Jocul este disponibil pe sistemele de operare IOS si Android ale dispozitivelor mobile dar și pe web.

În cadrul Laboratorului DATA: Digital Affective Technologies in Therapy and Assessment din cadrul Universității Babeș-Bolyai, am derulat până în prezent o serie de proiecte de cercetare care ne-au permis dezvoltarea și testarea eficienței jocului terapeutic online REThink pentru prevenția tulburărilor emoționale ale copiilor și adolescenților cu vârste cuprinse între 8 și 16 ani.

Cum funcționează jocul terapeutic online REThink

Jocul este dezvoltat pe baza unui personaj creat de însuși părintele psihoterapiei cognitiv-comportamenale și care îl ghidează pe personaj în cadrul jocului pentru a rezolva misiunea primită.

Acțiunea din cadrul jocului de strategie REThink se desfășoară pe planeta Pământ, iar misiunea jucătorului este aceea de a-i ajuta pe locuitorii planetei să recâștige teritorii care au fost ocupate de personajul negativ, Iraționalius. Iraționalius a furat fericirea oamenilor și, prin câștigarea unor abilități de a gândi rațional, cu auto-compasiune, recâștigă capacitatea de a fi fericiți.

Jocul terapeutic este unul de acțiune și are 7 niveluri, care antrenează abilități cheie pentru sănătatea emoțională a tinerilor, fiind reprezentate metaforic prin 7 teritorii de recucerit şi 7 chei câştigate. Nivelul 1 antrenează abilități de recunoașterea emoțiilor, Nivelul 2 îi învață să se relaxeze și să fie prezenți, Nivelul 3 îi învață despre efectele gândirii iraționale asupra stării de bine, Nivelul 4 îi învață despre cum să neutralizeze convingerile iraționale cu unele raționale, Nivelul 5 îi învață cum să rezolve probleme, Nivelul 6 le antrenează capacitatea de a se focalize asupra aspectelor pozitive și Nivelul 7 presupune practicarea abilităților anterioare în situație de stres și antrenarea compasiunii și auto-compasiunii.

Este jocul eficient ca instrument terapeutic?

Până acum, au fost derulate studii în cadrul cărora s-au înscris peste 2000 de copii și au fost incluse peste 20 de școli din întreaga țară. Pe baza primului studiu clinic controlat derulat am documentat eficiența jocului terapeutic prin compararea acestuia cu un program de prevenție față în față.

Rezultatele, publicate într-o serie de articole în prestigiosul jurnal European Child and Adolescent Psychiatry, au arătat eficiența jocului REThink în reducerea simptomelor depresive, a simptomelor emoționale, a abilităților de reglare emoțională și inclusiv a reactivității biologice la stres.

În cadrul studiului recent publicat în jurnalul Children, intitulat Positive Attention Bias Trained during the Rethink Therapeutic Online Game and Related Improvements in Children and Adolescents’ Mental Health, ne-am propus să analizăm relația dintre modificările apărute în performanța copiilor și adolescenților în cadrul nivelului 6 al jocului terapeutic REThink, cel care antrenează biasul atențional (predispoziția atenției – nota red.) spre fețe ce exprimă emoții pozitive, și indicatori ai sănătății emoționale și comportamentale ale acestora. Ne-am focusat asupra acestui nivel, ținând cont de datele care arată că biasul atențional spre negativ este asociat cu tulburări de anxietate și depresive în cazul tinerilor, dar și al adulților. La acest studiu au participat copii și adolescenți cu vârsta cuprinsă între 10-16 ani care s-au jucat jocul REThink și au completat și o serie de măsurători legate de starea lor emoțională precum și simptome ale tulburărilor mintale.

Rezultatele au arătat că beneficiile în ceea ce privește performanța în cadrul nivelului 6 al jocului REThink este asociată cu îmbunătățiri în simptomele comportamentale, de hiperactivitate și problemele relaționale ale copiilor și adolescenților. Rezultatele studiului susțin astfel rolul antrenamentului atențional pozitiv în promovarea sănătății mintale a tinerilor, ca parte a intervenției preventive prin intermediul jocului terapeutic REThink. Jocul REThink s-a dovedit a fi la fel de eficient pentru copii și adolescenți, indiferent de vârsta și genul acestora.

Ce urmează

În cadrul proiectelor curente aflate în derulare, eficiența jocului terapeutic online REThink este în prezent testată pe baza abordării medicinei personalizate, prin ajustarea dozei și combinarea cu alte intervenții digitale (de ex. suport parental, intervenții mobile ecologice în situații de stres acut) în funcție de nevoile tinerilor, integrat în platforma REThink EMOTIONS.

De exemplu, evaluăm în cadrul a două studii clinice eficiența jocului pentru acei copii care prezintă factori de risc pentru a dezvolta tulburări emoționale, cum ar fi traume sau boli cronice. De asemenea, am dezvoltat varianta de trial a jocului ca un sistem de evaluare gamificată a abilităților emoționale și avem rezultate promițătoare legat de validarea acestuia ca și sistem de evaluare valid. Implementăm și o variantă a jocului în realitate virtuală. De la acesta ne așteptăm să ofere un prilej bun studenților de a învăța abilități de reglare emoțională pentru a le susține sănătatea mintală în timpul perioadelor stresante specifice studenției. Jocul terapeutic este apreciat la nivel internațional ca fiind unic pe baza abordării de sine stătătoare, abordări gamificate și validate științific asupra prevenției tulburărilor emoționale, fiind selectat anul acesta finalist în cadrul festivalului internațional Games for Change ce a avut loc la New York, pentru Games for Change Awards 2022, secțiunea Best Health Game dintre peste 400 de aplicații (https://www.gamesforchange.org/blog_posts/g4c2022-awards-finalists/).

Despre proiect

Dezvoltarea jocului și derularea studiilor pentru testarea acestuia a fost posibilă pe baza unor proiecte de cercetare câștigate de către profesor universitar dr. psiholog Oana David, Departamentul de Psihologie Clinică și Psihoterapie, Universitatea Babeș-Bolyai, în cadrul DATA Lab.

Informații despre proiecte și echipa care lucrează la proiect sunt disponibile la pagina laboratorului https://rethinkplatform.ro/.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *